De prijzen van bepaalde champagnesoorten zijn lager dan vorig jaar. Dat
bevestigt algemeen directeur Jeroen Besters van slijterijketen Dirck 3,
onderdeel van de Dirk van den Broek-supermarkten.

Minder afzet
"Op sommige champagnes zijn inderdaad lagere prijzen van toepassing",
aldus Besters. "Dat komt doordat in bepaalde landen nu minder champagne
wordt afgezet. China, Rusland, de Verenigde Staten – in die landen blijft
champagne vaker op het schap liggen."

Daardoor blijven de Franse producenten nu met meer champagne zitten, die ze
elders kwijt moeten. Door hier op in te spelen en "op het scherpst van
de snede" in te kopen, kan een keten als Dirck 3 een prijsvoordeel
behalen dat het doorberekent in de winkelprijzen.

Aanbiedingsacties
Bij een andere grote keten, Gall & Gall van Ahold, blijven de prijzen
hetzelfde, aldus een woordvoerder.

"Met de feestdagen voor de deur, organiseren wij weer aanbiedingsacties.
Maar de prijzen zijn grotendeels hetzelfde als vorig jaar."

Jeroen van Craaikamp, kenner van de champagnemarkt, ziet over het algemeen een
verschuiving dit jaar in het aanbod van de dure bubbels.

"Het zijn niet zozeer de prijzen van het bestaande assortiment die omlaag
zijn gegaan - het armzalige aanbod van Gall & Gall is nog hetzelfde en
ik zie daarin geen verandering. Maar bij andere aanbieders dalen de prijzen
wel degelijk doordat het aanbod breder wordt."

Ook andere merken
De toeleveranciers voor de horeca bijvoorbeeld, durven iets meer risico te
nemen door af te wijken van de standaard merken.

Van Craaikamp: "De Sligro's, de Hanossen en de Makro's kopen dit jaar bij
minder bekende champagnehuizen een pallet in. Die zijn doorgaans goedkoper
dan de Moët & Chandons, de Bollingers en de Taittingers. Daar
zitten goede en slechte champagnes tussen, natuurlijk. Maar je kunt voor
veel minder geld een mooie grand cru in huis halen."

Een voorbeeld is Lallier, zegt hij. "En daarvan de grand cru. Dat is
gewoon een goede champagne, die nog onder de prijsniveau's van een premier
cru en zelfs een normale cru van de grote merken zit. Je kunt hem
vergelijken met een dure Bollinger."

Maar in plaats van zo'n 70 euro voor de Bollinger, betaalt de klant "ongeveer
30 euro. Een heel verschil", aldus Van Craaikamp.

Grote labels meeste last
De grote merken hebben momenteel trouwens de meeste last van de recessie,
meent de champagnekenner. Vooral de meer in het oog springende merken als
Dom Perignon en Cristal hebben in de VS een forse verkoopdaling gezien. Ook
in China is de afzet minder, maar in Rusland loopt het nog aardig.

"Daar zijn sommige Russen zó exorbitant rijk dat de verkoop nog redelijk
op peil blijft."

Van Craaikamps observatie wordt grotendeels bevestigt door het Franse
productschap voor champagne. Volgens het Comité interprofessionnel du vin de
Champagne is de wereldwijde afzet van champagne tussen januari en oktober
met bijna 5 procent gezakt.

Kennis van champagne
Overigens "hebben we nog wel een eindje te gaan" waar het aankomt
op de kennis van champagne in Nederland. Paradoxaal genoeg zouden
Nederlanders eerder de nu nog wat duurdere merken moeten leren kennen, om
hoge kwaliteit te leren waarderen.

Dat scheelt dan later weer bij het herkennen van goedkopere, maar toch net
zulke goede champagnes.

"In België weet men het onderscheid al te maken. In Nederland nog niet",
aldus Van Craaikamp.

Dat leidt tot een 'wat de boer niet kent, eet hij niet'-syndroom, wat er weer
toe leidt dat de consumentgerichte winkels alleen maar de grote, bekende -
en dus duurdere - merken blijven inkopen.

Promotie door Dirck 3
Dirck 3 koopt ook 'merkenvast' in, geeft directeur Besters toe. Maar hij
heeft goede hoop dat meer mensen in aanraking zullen komen met champagne, en
het zullen leren waarderen.

"We doen ons best om champagne te promoten. Dit jaar komen we zelfs met
een aparte champagnefolder."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl